bleh

Konsument

Innan vi börjar måste du veta vad de olika begreppen betyder så läs det som står här under innan du börjar med något annat.

 

Vad är garanti?

Garanti betyder att säljaren lovar att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.

Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar
och hur länge.

Om varan inte följer garantin som lovat har du rätt att be att säljaren lagar varan, att du får en annan vara, att du får ett billigare pris eller att köpet hävs.

Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.

Om du vill häva köpet måste det vara ett stort fel på varan.
Du kan även få skadestånd om varans fel har gett dig extra kostnader.

 

Vad är öppet köp?

Att köpa något på öppet köp betyder att du får lämna tillbaka det du köpt och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp.
Varje säljare bestämmer själv om de ska ha öppet köp eller inte och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp utan att du behöver be om det.
Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

 

Vad är bytesrätt?

Affärer som inte har öppet köp kan ha bytesrätt.
Då får du byta det som du köpt mot något annat i affären som kostar lika mycket.

Du ska visa upp kvittot.

Ibland får du ett tillgodokvitto.
Tillgodokvittot säger att du har rätt att köpa något i affären för samma summa som du betalat för det du köpt och vill lämna tillbaka.

Det står ofta Reavaror bytes ej i affärer.
Du får inte byta men du får alltid klaga på en vara
om det är något fel på den.

 

 

 

Köparens rättigheter

När det är fel på varan har köparen rätt till någon av följande åtgärder.

Avhjälpande

Om varan skadats så kan du får en gratis reparation inom ett par dar och om det tar längre tid än så att reparera varan så får du en ersättning alltså något du kan användå så länge som den är på reparation. Ungefär som garanti.

Omleverans

Du kan välja att få byta din vara mot en ny som är likadan och kostar likamycket, reavaror kan också bytas.

Prisavdrag

Hävning

Om det finns ett fel på varan som är betydelsefullt så kan du ge tillbaka varan till säljaren och få pengarna tillbaka, men om du använt varan på ett sätt du behövde på så kan det ske ett avdrag på pengarna men du kan också kräva ränta beroende på hur länge du haft den.

Ungefär som öppet köp fast utan ränta och avdrag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Köparens skyldigheter

Prisets bestämmande – Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Du ska betala det vanliga priset på varan och priset beräknas på varans skick/kvalitet.

Skall priset beräknas efter antal, mått eller vikt, skall varans mängd vid den tidpunkt då risken för varan går över på köparen läggas till grund för beräkningen.
Om priset skall beräknas efter varans vikt, avräknas först förpackningens vikt.

Du betalar i hekto/vikt, vikten på förpackningen och det du köper räknas, när du har vara i dina händer så är det vikten den väger då som du är skyldig att betala så skulle du tappa förpackningen och vikten skulle sänkas skulle du betala för det priset innan du tappade den.

Har köparen fått en räkning, är han bunden av det pris som har angetts i räkningen. Detta gäller dock inte, om han inom skälig tid meddelar säljaren att han inte godkänner priset, om ett lägre pris följer av avtalet eller om det fordrade beloppet är oskäligt.

Är du bunden under ett kontrakt där du betalar en viss summa på en vara så måste du göra det om inte du ångrar dig inom en rimlig tid, kontrakten kan också avvisas om summan på varan är orimlig.

 

Betalningen – Betalning skall ske hos säljaren. Om betalning skall ske mot överlämnande av varan eller dokument avseende varan, skall den dock ske där överlämnandet äger rum.Skyldigheten att betala omfattar även skyldighet att i enlighet med avtalet acceptera växel och ställa remburs, bankgaranti eller annan säkerhet samt att vidta de andra åtgärder som behövs för att möjliggöra betalning.

Du betalar hos säljaren när du köper din vara, men om varan säljs i dokument eller blir överlämnad vid en plats så sker betalningen där (beställer du på tidningen eller internet så går du till närmaste plats där de lämnar ut sådana varor och betalar där när du hämtar den) du kan också få betala extra beroende på hur lång tid de håller kvar varan tills du hämtar den.

Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.
Innan köparen betalar har han rätt att undersöka varan på det sätt som följer av sedvänja eller bör medges med hänsyn till omständigheterna, om inte det avtalade sättet för avlämnandet och betalningen är oförenligt med en sådan undersökning.
Har konossement utfärdats för varans transport till bestämmelseorten eller transporteras varan i övrigt på sådana villkor att säljaren inte sedan betalning har skett får förfoga över varan, får utan hinder av

Du betalar för varan när du fått den och du har rätt till att kolla om den inte har något fel eller om någon del saknas men du får inte t.ex. ha sönder förpackningen för se om varan är okej.

 

 

 

Frågor och Svar

Butiken nu är Elgiganten.

Du har köpt en dvd-spelare och en plasma tv…

 

Du har tre olika val att välja mellan,

Bytesrätt: byt ut de mot någon annan vara för samma pris, man får ett tillgodo kvitto.

Öppet köp: lämna tillbaka det du köpte och få pengarna tillbaka istället.

Hävning: samma sak som öppet köp, du får tillbaka pengarna när du lämnat tillbaka varan i samma skick.

 

Ni går direkt tillbaka och ber om avhjälpande eller omleverans, då du kan få den reparerad eller utbytt mot en annan utan extra kostnad.

 

Anhjälpande,man brukar oftast ha tre dagar på dig att be om avhjälpande om man hittat ett fel på en apparat man köpt, du kommer då att få den utbytt om en helt ny utan att behöve betala. Annars har du garantin som då lovar att laga den och om det inte skulle gå skulle du då ha rätt till att få en ny vilket också är omleverans.

 

Det finns många olika sätt att göra det på och här är några,

Kredit: Betala en liten summa varje månad.

Direkt: Betala allting på en gång.

Internet: Köp den via internet och få den levererad hem eller till närmaste butik som har hand om sådant och betala där plus frakt. Skulle då köpa något begagnat från t.ex. blocket så kan du inte lämna tillbaka det om säljarna inte tillåter det och du kan diskutera med säljarna vem som betalar frakt, eftersom det är begagnat så är det antagligen priset sänkt.

Tidning: Då du beställer med artikelnummer och sedan för det hem skickat eller till närmast butik som har hand om sådant, frakt brukar inte förekomma så ofta.

Mobil: Man kan också beställa via telefon som när man t.ex. beställer pizza, sen får man det man beställde hem skickat i en lastbil eller ett leverans fordon.

Ni ångrar köpet hur gör ni då?

På parkeringen utanför affären tappar ni tv:n och skärmen går sönder, vad gäller?

När ni kommer hem visa det sig att det inte går att ställa in färgerna rätt på tv:n, alla nyhetsläsare har en grön ton i ansiktena, ni går tillbaka och klagar, vad gäller?

Vilka sätt kan man betala en tv på?
första eller andra stycket betalning krävas mot konossement eller när köparen har tagit emot fraktsedel eller annat bevis för att varan transporteras på sådana villkor.
– köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka peng-arna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan. Köparen har samtidigt rätt till ränta på pengarna säljaren betalar tillbaka. Räntan ska räknas från dagen då betalningen gjordes. För hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen.
– köparen får en ersättning som motsvarar skillnaden av en ny, felfri varas värde och den felaktiga varans värde.
– köparen får en ny, likvärdig vara utan kostnad. Tänk på att även reavaror omfattas. Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad.
– reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Skälig tid innebär oftast ett par dagar. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar längre tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.

RSS 2.0